Tuesday, August 31, 2010

Kisah Cikgu Sekolah 2

Cikgu Aziz - seorang guru yang baik hati dan dedikasi. kerana beliaulah aku kenal dunia luar selain kampung aku.  bagi anak-anak pedalaman keluar dari kampung adalah satu nikmat yang tak terhingga.  keluar ke pekan yang paling hampir iaitu pekan Kuala Nerang merupakan satu keseronokan yang tak terhingga. Apatah lagi Alor Setar.  Sebab itu Saterawan ulung negara Prof, Emeratus Shahnon Ahmad telah menerbitkan cerpen dalam buku Debu Merah menceritakan tentang kisah anak kampung Banggol Dedap yang pergi melawat di bandar Alor Setar.  Memang real tulisannya dan itulah realistiknya kehidupan anak kampung di pedalaman.

Kisah cikgu Aziz yang suka membuat lawatan atau rombongan sekolah sangat-sangat memberi nostalgia kepada aku,  Rombongan terawal yang aku ikuti ialah ketika darjah 3 iaitu rombongan ke bandar Alor Setar. Di Alor Setar kami dibawa melawat muzium negeri, taman bunga, dan sekitar bandar Alor Setar termasuk pasaraya yang ada pada masa tu iaitu Kedah Shoping Supermarket dan Hankyu Jaya. Kedah Shoping masih ada sampai sekarang tapi hankyu jaya dah tiada.

Kami juga dibawa di Kuala kedah dan jeti pendaratan ikan. itulah kali pertama kami melihat laut dari jarak dekat. banyak perkampungan di atas laut di Kuala Kedah. Setelah melawat Kuala Kedah kami pun pulang ke pedu pada sebelah malam. banyak pengalaman menarik sepanjang melawat bandar Alor Setar dan Kuala kedah.

No comments:

Post a Comment