Sunday, August 29, 2010

kisah anak-anak siam

Terdapat sebuah perkampungan orang-orang siam berjiran dengan kampung kami. terdapat lebih 50 buah rumah keluarga berketurunan siam. kampung kami merupakan laulan utama masyarakat siam ke bandar dan berhubung dengan luar. Kebanyakan anak-anak keturunan siam bersekolah di sekolah kami.  

Peristiwa yang tak dapat dilupakan ialah kami sering bergaduh dengan budak-budak siam ketika pulang dari sekolah.  Hampir setiap hari kami akan bergaduh di simpang tiga kampung kami. bukan ada apa-apa punca tapi kami sering bergaduh dan habis baju sekolah kami kotor.  ada kalanya kami menang dan ada kalanya kami kalah.  namun lama kelamaan kami pun dah meningkat dewasa kami pun tak bergaduh lagi malahan kami menjadi rakan baik hingga sekarang.  Antara rakan-rakan keturunan siam yang menjadi kawan baik aku hingga kini ialah Din Chuai, E wilai, Ah Tian, Niik, Chuak Loi (Nama islam Mohd Shafiq) dan lain-lain lagi.

Namun budak-budak siam belajar setakat darjah 6 sahaja dan ada antara mereka sampai darjah 5 sahaja. Selepas habis sekolah rendah mereka akan bekerja kampung sebagai penternak lembu atau kerbau. Ada antara mereka dihantar ke kedai pomen cina di pekan.  Ada 2 atau 3 orang sahaja anak-anak siam yang sambung belajar di sekolah menengah dan tinggal di asrama. Anak-anak siam yang menyambung pelajaran ke sekolah menengah semuanya berjaya seperti NIIK jadi cikgu, Chuak Loi jadi cikgu, Din Chuai jadi Mekanik Enjin.  namun yang lain-lain juga tidak kurang hebatnya dan kebanyakan mereka ada bengkel sendiri samada bengkel membaiki kereta atau bengkel motosikal. malah mereka lebih kaya dari aku.  Moralnya disini tak payah belajar tinggi-tinggi tapi jika kuat berusaha kita juga berjaya dalam bidang yang kita ceburi.    

No comments:

Post a Comment