Sunday, August 29, 2010

Kisah Cikgu Sekolah

Cikgu oh Cikgu. kerana jasa dan pengorbananmu aku ada pada tahap ini. bukan senang mengajar anak-anak dipedalaman.  bau hamis haring dengan rambut kusut baju tak basuh menjadi lumrah anak kampung di pedalaman.  Namun cikgu tetap gagahi jua memberi ilmu tidak pernah jemu demi ingin melihat anank didik keluar dari kepompong kemiskinan yang bermaharajalela. terimah kasih cikgu

Aku sentiasa bersyukur dan berdoa buat guru-guru yang pernah mendidik aku di sekolah rendah semoga berada dalam perlindungan Allah SWT.  Tanpa mereka mungkin aku tidak mengenal huruf seperti ibuku. Aku tidak dapat memijat kaki di menara gading dan tidak menjadi pendidik seperti sekarang. jadi aku sentiasa terkenangkan guru-guru yang mengajar aku di sekolah kebangsaan pedu.

Cikgu Azizah Bt. Din - Antara cikgu yang paling aku ingat kerana cikgu Azizah merupakan guru yang amat penyayang dan baik hati.  Beliau mengajar aku Bahasa Malaysia dengan tekun sehingga aku mengenali huruf A,B,C dan pandai menyambungkan huruf-huruf menjadi perkataan.  beliau juga merupakan guru kelas aku dari darjah 1 hingga darjah 3 mengajar dengan penuh dedikasi.  ramai waris pelajar yang dia kenal dan ibu aku sering membawa buah tangan untuk diberikan kepada cikgu Azizah.  Seingat aku, cikgu Azizah tidak pernah memarahi kami apatah lagi menengking kami. beliau seorang yang sabar dan tabah.

Masih aku ingat setiap pagi kami sentiasa menunggu kedatangan cikgu Azizah ke Sekolah dan akan berebut-rebut membawa beg dan buku beliau.  Jika dapat membawa beg atau buku cikgu Azizah adalah satu kepuasan bagi kami.  sampaikan beliau membuat giliran kerana kami sering berebut-rebut.  hampir setiap tahun Cikgu Azizah akan bercuti selama 2 bulan. cuti bersalin kerana melahirkan anak. mungkin sekarang anak-anak beliau dah besar.  Setiap kali beliau bercuti kami rasa sedih kerana tidak dapat bertemu dengan beliau.

Namun berita sedih yang aku terima semasa menulis blog ini dari kawan sekampung Ustaz Muhamad Mahi mengatakan Cikgu azizah sudah kembali ke Rahmatullah baru-baru ini.   Semoga rohnya ditempatkan disisi orang-orang beriman.  hajat aku untuk bertemu beliau tidak kesampaian.  Namun segala jasa dan pengorbanan beliau akan ku kenang sehingga akhir zaman.  Tiada guru sebaik beliau yang aku temui ibarat ibu kami ketika di sekolah.

No comments:

Post a Comment